ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРОЕКТА
Проектът следва приетата от Министерство на образованието и науката (МОН) Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014–2020 г., насочена към постигането на европейската рамка за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж и включва всички области на ученето и насоките на рамковата програма „Хоризонт 2020“ на Европейския съюз в областта на научните изследвания и иновации.
Националната стратегията за развитие на научните изследвания е разработена с разбирането, че научните изследвания, технологичното развитие и иновациите са двигател на съвременната икономика в модерните общества. Стратегията е съобразена с целите на Иновационната стратегия на Република България и мерките за нейната реализация, насочени към повишаване на конкурентоспособността на българската индустрия чрез укрепване на научния капацитет; на съвместни финансови инструменти в подкрепа на науката и иновациите и изграждане на центрове по компетентност в приоритетни за икономиката области.
Националната научна стратегия има за цел да създаде условия и подходяща среда за осигуряване на качествени научни изследвания чрез концентрация на ресурси в приоритетни области и чрез мерки за изграждане на ново поколение учени.
ИЗПЪЛНЕНИЕ
Подходи за постигане на изследователските цели на проекта са:
- Проучване на актуални проблеми по изследваната проблематика;
- Проучване на текущото състояние на ученето през целия живот в страната и в чужбина; сравнителен анализ;
- Автентично обследване (изучаване), включващо широк спектър от образователни техники на преподаване, фокусирани върху свързването на научно-теоретичното познание и приложението му в реални проблеми;
- Използване на комуникационния модел за измерване на ефективността на интерактивната образователна среда;
- Обмяна на опит и добри практики, чрез изследователски посещения на екипа в центрове за следдипломна квалификация, професионално и продължаващо обучение, намиращи се в страната и в чужбина;
- Наблюдения от работни посещения и интервюта с представители на образователните и културните институции;
- Дискусия с представители на образователните, културните и творческите институции и с таргет групите;
- Провеждане на интерактивни интервюта, които са гъвкави и адаптивни и дават възможност за натрупване на множество допълнителна информация, важна за анализа. Форматът на провеждане позволява приложение на игра, различни аспекти от опита на интервюираните, разглеждане и на различни въпроси, споделяне на личен жизнен опит.
ОПИСАНИЕ, ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ
Проектът „Комуникационен модел за интерактивна образователна среда за непрекъснато и следдипломно професионално и продължаващо обучение в сферата на културните и творчески индустрии” е разработен в съответствие с програмите „Учене през целия живот“ и „Хоризонт 2020“ има следните цели:
- Постигане на широка обществена информираност за целите и задачите на проекта и за неговата обществена значимост;
- Информиране за постигнати резултати и въздействия на проекта и стимулиране на тяхното мултиплициране;
- Създаване на необходима нагласа и привличане на партньори за бъдещо развитие на проектните идеи;
- Осъществяване на Комуникационна стратегия, която има своето визуално, вербално, събитийно и контекстно измерение;
- Разработване на комуникационен модел на интерактивна образователна среда за личностно и общностно развитие в процеса на учене през целия живот в сферата на културните и творчески индустрии;
- Съчетаване на традиционни и иновативни образователни ресурси, което да допринесе за изграждането на благоприятна интерактивна образователна среда за провеждане на непрекъснато и следдипломно професионално и продължаващо обучение;
- Създаване на възможности за постоянно обучение в сферата на културните и творчески индустрии с цел повишаване на квалификацията и уменията на обучаващия и научен персонал;
- Реализиране на съвместни програми за обучение и практика между образователните, културни и творчески институции;
- Гарантиране на свободно движение на интелектуален капитал и създаване на благоприятна среда за провеждане на следдипломно, професионално и продължаващо обучение;
- Насърчаване на изследователския интерес на обучаващите се чрез участие в различни проекти и инициативи, свързани със следдипломното професионално и продължаващо обучение в сферата на културните и творческите индустрии;
- Проучване на условията за създаване на иновативна образователна и комуникационно- информационна среда, допринасяща за подобряване на основните изграждащи фактори за обучение в сферата на културните и творчески индустрии;
- Утвърждаване на нова визия за учене през целия живот;
- Повишаване на интереса, информираността и достъпа на потенциалните потребители до интерактивни форми на обучение в сферата на културните и творчески индустрии;
- Обосноваване на необходимостта от включване на учебно-образователния процес на иновативни подходи, интерактивни форми на обучение и алтернативни учебни програми;
- Анализиране на водещи практики и тенденции за изучаване на чуждия опит в ученето през целия живот и взаимодействието между структурните елементи на системите на културата, образованието и изкуството в страните от Европейския съюз;
- Издирване, изследване и анализ на информационните и научни източници по темата;
- Изследване и анализ на съществуващия към момента опит в областта на непрекъснатото и следдипломно професионално и продължаващо обучение в сферата на културните и творческите индустрии;
- Обмяна на опит и добри практики с утвърдени наши и чужди специалисти в изследваната област;
- Интегриране на национални и международни партньорски мрежи от културни и творчески институции, в които да се провежда интерактивно професионално и продължаващо обучение;
Многопластовите проблеми, възникващи в бързоразвиващата се образователна среда, залегнали в изследваната проблематика, налагат интердисциплинен подход за успешната реализация на поставените задачи в областта на информационната грамотност, организационната комуникация, реториката, хуманитарните и социалните науки, които са в синхрон с научния капацитет на проектния колектив.